17 grudnia 2017

Krucho drożdżowa strucla makowa

Jak święta to i strucla makowa, a że nie ma przepisu jeszcze na blogu to nadrabiam zaległości.
Przepis z ciastem krucho drożdżowym z własnoręcznie przygotowanym makiem, choć poszłam nieco na skróty i kupiłam już mielony;)
Można użyć masy w puszce, ale jest ona za wilgotna i najlepiej ją lekko przesmażyć - ciągle mieszając, żeby się nie przypaliła, a jedynie odparowała- potem studzimy i dodajemy ubitą pianę z białek.
U mnie z pudrem, ale równie dobrze smakuje z lukrem cytrynowym jak i czekoladą,
A i jeden szczegół- przepis na jedną długą roladę, bo tyle wystarcza, do tego zawsze się piecze jeszcze inne ciasta, potem zawsze ktoś jeszcze coś przyniesie i ciasta jest za dużo:)
Pod postem pozostałe propozycje na ciasta z makiem :)


Polecam:)

Składniki na 1 makowiec
Ciasto:
250 g mąki
60 g masła
1 jajko + 2 żółtka ( białka zostawiamy do masy i smarowania)
50 g cukru 1/4 szklanki kremówki bądź mleka
30g drożdży

Masa   makowa:
200g maku mielonego
200ml mleka
80g cukru
3-4 łyżki miodu
łyżka masła
garść rodzynek
garść posiekanych orzechów włoskich
1- 2 łyżki kandyzowanej skórki pomarańczowej.


#beko  #ciastojakzobrazka.
Zaczynam od maku:
Do garnka wlewam mleko, masło i miód- podgrzewam do rozpuszczenia.
Dodaję bakalie i mak- mieszam i gotuję aż cały płyn wsiąknie- masę studzę .

Ciasto:
Drożdże mieszam z cukrem, dodaję letnią śmietankę- ucieram na gładko.
Dodaję jeszcze całe jajko i żółtka- dokładnie roztrzepuję.
Masło rozpuszczam i studzę.

Mieszaninę wlewam do mąki, dodaję masło i na początku mieszam mikserem potem już wyrabiam ręcznie, aż ciasto będzie jednolite i będzie odchodzić od ręki.
Ciasto wałkuję cieniutko na prostokąt o wymiarach +/- 40x28 cm


Odlewam odrobinę białka ( 2-3 łyżki do smarowania) , a  resztę ubijam na sztywno ze szczyptą soli i dodaję do masy makowej- mieszam i rozkładam na ciasto pozostawiając z 3 stron wolne miejsce ,około 2-3 cm i właśnie te wolne  brzegi smaruję je białkiem.
4 krótszy brzeg jest środkiem rolady i od niego zaczynam zwijanie -tam smaruję do końca
Dłuższe brzegi zawijam na masę i zwijam .
Przycinam papier do pieczenia na długość około 45 cm i smaruję go olejem
Makowiec zawijam w papier z 3-4 cm luzem, pilnując żeby końcówka ciasta i papieru była pod spodem .
Makowiec odkładam do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na około 1 godzinę.
Po wyrośnięciu nakłuwam dość gęsto papier i piekę w temperaturze 175 stopni przez 35 minut.
Upieczony makowiec studzę w papierze,
Góra według własnych predyspozycji - cukier puder, lukier cytrynowy lub czekolada:)
Smacznego:)



Moje propozycje na ciasta z makiem:
a tutaj znajdziecie świetny sposób na krojenie ciasta







Ciasto jak z obrazka

15 komentarzy:

  1. Bez makowej strucli nie ma u nas świąt :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam :) na święta obowiązkowo musi być

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak, tak. Strucla z makiem na święta musi być. Ja też robię, ale polewam lukrem. Jak ja lubię te świąteczne wypieki. Wszystko smakuje tak wyjątkowo pysznie :)
    Cieplutko Cię pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pysznie wygląda 💚💛 Ja tez w tym roku idę na skróty i kupię gotowy mak 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. Pycha, moja ulubiona strucla :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam i muszę upiec. Ale mi zrobiłaś smaka Reniu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda idealnie :) Na taki makowiec miałabym ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubię makowiec. Ale w tym roku niestety nie upiekę, bo troszkę szwankuje mi zdrowie i poszłam na skróty... zamówiłam:) Ale jak będę w pełni sił zapewne takie ciasto upiekę. Nigdy nie robiłam tego typu ciasta, połączenia kruchego z drożdżowym. Fajne.
    Pozdrawiam Reniu serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajny przepis! Makowiec musi być! :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wspaniała Renatko :-) ja uwielbiam ciasta z makiem :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mi zawsze takiego makowca piekła mama, więc się nie zabierałam. Ale muszę się dzisiaj zastanowić, jakie ciasta popełnię na te święta. Bo jeszcze nie wypracowałam ostatecznej koncepcji.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię struclę makową i piekę.
    Niech nie tylko nadchodzące święta, ale cały zbliżający się 2018 rok będzie dla Ciebie rokiem miłości, radości i spokoju!:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń

witaj, będzie mi bardzo miło gdy zostawisz ślad po sobie:)