31 sierpnia 2016

Ketchup z cukinii

Mamy ostatni dzień sierpnia, ale już czuć jesień w powietrzu.
Właściwie nie tylko czuć, ale też już widać w ogrodzie i nie myślę tu nie tylko o roślinach.
Nasze wiewiórki szaleją zbierając zapasy- czyżby wczesna zima się zapowiadała?
Mam nadzieję, ze nie.
Idąc przykładem w/w stworzeń też zamykam ( już jedne z ostatnich) słoików, wszystkim co obrodziło w tym roku, a tak jest z cukinią właśnie.
 Ketchup z cukinii robię już od kilku lat, dosmakowując do naszych smaków, zmieniając proporcje.
Ta wersja  jest najlepsza:)
Ten jest ostrzejszy od tego ketchupu(klik), inaczej też smakuje, ale myślę, ze warto zrobić  kilka rodzajów -przynajmniej się nam nie znudzą:)




Nie lubię zbyt ostrych potraw i bardzo kwaśnych, jeżeli jednak Wy takie preferujecie to zawsze można zwiększyć ilość ostrej papryki  czy octu.
Jeżeli macie starszą cukinię i większą, to trzeba usunąć gniazda nasienne.
Obieramy ze skórki beż względu na jej wielkość.
Składniki:

3 kg oczyszczonej cukinii
400g cukru
1 kg cebuli
2-3 łyżki soli
2 łyżeczki papryki słodkiej
2 łyżeczki papryki ostrej
1 łyżeczka pieprzu mielonego
3 koncentraty pomidorowe "Pudliszki" - każdy po 200g
3/4 szklanki octu
Można dodać
2 łyżeczki czosnku granulowanego


Cukinię i cebulę ścieram na dużych oczkach"Kasi" ale można zetrzeć na tarce do warzyw.
Dodaję sól i odstawiam na 5-6 godzin.
Po tym czasie dodaję cukier i całość  zagotowuję na małym ogniu.
Gotuję 20 minut.
Następnie dodaję resztę przypraw i ocet- gotuję kolejne 10 minut.

Całą masę miksuję na gładko i ponownie zagotowuję.
Gorący ketchup rozlewam do słoiczków i od razu wkładam do gorącej wody i pasteryzuję.
Czas pasteryzacji zależy od wielkości użytych słoiczków - 10-20 minut

Polecam:)

21 komentarzy:

  1. Wspaniały pomysł na ketchup :-) Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę w końcu taki zrobić:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Warto mieć zapasy takiego ketchupu :D My robimy z cukinii bardziej sosy, bo bez octu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiają go wszyscy u mnie, ja jeszcze daję łyżeczkę carry, jako baza na pizzę- kapitalny
    Zrobiłam z 10 porcji w tym roku :DDD ( w tamtym roku z 8 i zabrakło :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zamroczyło mnie tym razem- zawsze do cukinii dodaję curry, a w tym roku zapomniałam:(

      Usuń
  5. Super przepis! Pozdrawiam cieplutko!:))

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  6. Ketchupu z cukini jeszcze nie robiłam,muszę przyznać że Twój przepis mnie zaciekawił,muszę spróbować,mam tylko pytanie,ten przecier pomidorowy to słoiczek 200 g,czy te całkiem małe ?
    Pozdrawiam serdecznie :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już poprawiam:)
      chodzi o te 200 g i nie wiem dlaczego, nie dodałam curry, tak jak pisze Anitka, sprawdza sie idealnie:)

      Usuń
    2. Dziękuję Renatko,wypróbuję Twój przepis i dodam carry :)

      Usuń
  7. Jeszcze nie próbowałam tego przepisu, musi być dobre, wszystko z cukinią awsze wychodzi dobre :)

    OdpowiedzUsuń
  8. babcia robiła taki, a niedawno dostałam od cioci keczup z cukinii i .....arbuza ;) Dziwne, bo ciocia z Litwy,ale widocznie lubi eksperymenty:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Oj tak zapachniało jesienią. Keczupy i powidła śliwkowe to coś co u nas niezawodnie oznacza jesień

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja bardzo lubię takie smaki z dodatkiem cytryny.... buziole

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedyś koleżanka z pracy przyniosła na spróbowanie taki ketchup z cukinii i byłam nim zachwycona. Niestety przy przeprowadzce zgubiłam przepis. Tym postem przypomniałaś mi o tym pysznym weku i myślę, że spróbuje go niedługo zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wspaniale wygląda. Ja jeszcze jestem na wakacjach. Niedługo wracam i musze jeszcze coś do spiżarni zrobić. Taki keczup też by się przydał. Z cukinii nie robiłam. A wygląda kusząco.
    Miłego weekendu Reniu :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Moja mama robiła taki jest pyszny

    OdpowiedzUsuń
  14. Nigdy takiego nie robiłam. Może jeszcze w tym roku się skuszę...

    OdpowiedzUsuń
  15. muszę kiedyś zrobić ten słynny ketchup z cukinii :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetny pomysł na ketchup, mamy wrażenie, ze zasmakowałby nam bardziej niż tradycyjny. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Uwielbiam keczup - a ten Twój wygląda prze pysznie!:)

    OdpowiedzUsuń

witaj, będzie mi bardzo miło gdy zostawisz ślad po sobie:)